Geoblog.pl    kiclaw    Podróże    Turcja'2003    Góra Nemrut

Góra Nemrut

Turcja
Turcja, Kahta

Po drodze ogladamy sobie tame Ataturka, a nastepnego dnia wybieramy sie na wycieczke na Nemrut Dagi.

Nemrut Dagi to grozna gora o wysokosci 2150 m. Jest jednym z najwazniejszych stanowisk archeologicznych zwiazanych z kultura poznego okresu hellenistycznego. Szczyt gory zajety jest przez 50 m wysokosci kurchan usypany z drobnych odlamkow skalnych, oraz trzech tarasow przylegajacych od wschodu, polnocy i zachodu. Kazdy taras ozdabia grupa monumentalnych rzezb (do 8 m wysokosci) przedstawiajacych krola Antiocha oraz bogow persko-greckich. Do kazdego z tarasow prowadzila niegdys droga procesyjna.
Obecnie posagi sa juz nieco zniszczone, poprzewracane, ale miejsce caly czas jest urokliwe, a jedna z najpopularniejszych atrakcji jest ogladanie zachodu slonca ze wzgorza. Gdy przyszlismy, wsrod posagow krzatalo sie max. 10 osob, na 10 minut przed zachodem pojawilo sie ich juz ok 200, z czego polowa z aparatami i statywami :)